
Mozarts Requiem
Mozarts Requiem er et af de mest bevægende og dramatiske værker i klassisk musik. Mozart komponerede sin dødsmesse i 1791, mens han lå syg, og ved hans død var værket kun delvist fuldført. Værket blev efterfølgende kompletteret af hans elev Franz Xaver Süssmayr, som fulgte Mozarts skitser og stil med varierende grad af overbevisning.
Musikken er fyldt med stærke følelser: sorg, trøst, frygt og håb, som udtrykkes med stor skønhed og kraft. Requiet er ikke blot en afsked med livet, men også en samtale med tidligere mestre. Værket trækker på elementer fra barokkens store komponister som Händel og Bach – ikke som citater, men som levende materiale i en musikalsk tradition. I den første sats kan man høre ekkoer af Händels Messias, og i fugaen i Kyrie vækkes stemmer fra en svunden tid. Requiet er på én gang personligt og historisk, en dødsmesse skrevet i livets sidste øjeblik og i dyb dialog med musikkens fortid.
Kammerkoret Terpsichore, Kammerorkestret Musica og et hold dygtige, unge solister opfører i efteråret 2025 Mozarts Requiem ved to koncerter i København:
Søndag d. 26. oktober i Sankt Johannes Kirke på Nørrebro
Lørdag d. 1. november i Marmorkirken i København.
Dirigent er Torsten Mariegaard.
Koncerten indledes med stemningsfulde satser fra Rachmaninovs Vesper og Mauersbergers Wie liegt die Stadt so wüst, en Trauermotette, klagesang, skrevet efter bombardementet af Dresden.
Billetter
Billetter kan købes i døren, så længe der er ledige billetter, eller online på Billetto.dk:
UDSOLGT! Billetter til Marmorkirken, 1. november >
Tak for støtte fra:
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond · Axel Muusfeldts Fond · Dansk Kapelmesterforening
Sorgens klang
Rudolf Mauersbergers Wie liegt die Stadt so wüst, som er et af værkerne, der indleder koncerten, er en klagesang over Dresden, skrevet i kølvandet på byens ødelæggelse i 1945. Teksten, hentet fra Klagesangene i Det Gamle Testamente, giver stemme til fortvivlelse og tab – både konkret og åndeligt. Musikken er nøgtern, men intens, og hvert akkordskift føles som en sorgfuld indånding.
Mozarts Requiem, skrevet over 150 år tidligere, er også en musikalsk reaktion på døden – men hvor Mauersberger skildrer ødelæggelsens umiddelbare mørke, retter Mozart blikket mod det hinsides. Requiem er både en bøn, en protest og en forsoning – skrevet med kroppen i forfald, men sindet rettet mod det evige.
Sammen udgør de to værker et musikalsk spænd mellem katastrofe og håb, mellem menneskets rå sorg og troen på en større mening. Det er musik, der tager døden alvorligt – og i det, måske, også livet.
Køb billetter online
Billetter sælges i døren på koncertstedet, så længe der er ledige pladser, men kan også købes (+ gebyr) på Billetto. Så undgår man at gå forgæves.
Solister

Signe Haugaard Lauridsen er en århusiansk sopran, som tog sine første spæde skridt på den store scene i Den Jyske Operas talentudviklingsprogram, TalentU. Senere drog hun mod hovedstaden for at studere sang på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium ved baryton David Kempster, hvor hun blandt andet sang titelrollen i Massenets opera Cendrillon i konservatoriets operaprojekt i januar 2024 og senest medvirkede som sopransolist ved Weyse festivalen med Concerto Copenhagen.
Udenfor skoleregi synger Signe også med i diverse koncerter i det københavnske musikmiljø hvor hun blandt andet har medvirket som sopransolist i Haydns værk Salve Regina, Mendelsohns En skærsommernats drøm med Danmarks Underholdningsorkester og Brahms Requiem med Kammerkoret Terpsichore.

Mezzosopranen Berte Wiggers Lyneborg er ved at færdiggøre sin bachelor i klassisk sang på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium ved baryton Jens Søndergaard. I 2022 vandt Berte vandt førstepladsen i talentkonkurrencen Unge Sangere og blev også tildelt tre særpriser, herunder publikumsprisen og Den Fynske Operas pris. De sidste par sæsoner har hun været aktiv på Herning Opera Festival, senest i rollen som Hänsel i deres mini-opsætning af Hänsel und Gretel i 2024.
Foruden sit arbejde med Jens Søndergaard har Berte modtaget undervisning på masterclasses ved bl.a. Gitta-Maria Sjöberg, Anne Sofie von Otter, Adina Nitescu, Graciela Araya og Janet Williams. Sammen med pianisten Merel Beelen vandt Berte i foråret 2025 2. prisen i Rued Langgaard Konkurrencen 2025.

Ian Marcus Bjørsvik (f. 2002) fra Askøy er allerede kendt som en af Norges mest lovende unge tenorer. Han fik sin professionelle operadebut i 2023 som Jægeren i Bergen National Operas opsætning af Dvořáks Rusalka, og debuterede året efter på Det Kongelige Teater i København i Strauss’ Ariadne auf Naxos.
I 2021 blev han kåret til Årets Musiker ved Ungdommens Musikkonkurrence på Norges Musikhøjskole. og siden har han modtaget flere priser og legater i både Danmark og Norge. Han har optrådt som solist med orkestre som KORK, Concerto Copenhagen, Copenhagen Phil og Det Danske Underholdningsorkester. Han afsluttede sin bachelor på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2024 og studerer nu ved Det Kongelige Danske Operaakademi, hvor han færdiggør sin master i 2026.

William Jønch Pedersen er en dansk baryton, hvis stemmetalent og scenetække har givet ham roller på Det Kgl. Teater og Opera Hedeland, samt en række danske turnerende kompagnier. På scenen har han sunget partier som titelrollen i Don Giovanni, Guglielmo i Cosi fan tutte, Belcore i Elskovsdrikken, Dr. Falke i Flagermusen og Dancaïre i Carmen.
Han er ligeledes en efterspurgt oratoriesolist i værker som Bachs Juleoratorium og Brahms’ Ein deutsches Requiem. William er uddannet fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København, Hochschule für Musik und Theater München og Guildhall School of Music and Drama i London. I denne sæson vender han tilbage som Ken Skade i Den glade enke 2.0 på Det Kgl. Teater og skal for første gang være solist i Bachs Messe i H-mol.